Δημοσιεύουμε την ανακοίνωση-καταπέλτη της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων του ΟΑΕΔ για τα προγράμματα "επιταγής κατάρτισης", τα γνωστά στην πιάτσα "voucher".
Όταν ακόμη και η εθνική (;) πολιτική (;;) για την απασχόληση (;;;) ουσιαστικά αποσκοπεί στο κέρδος των μεσαζόντων, τότε ο άνεργος βαφτίζεται ωφελούμενος, ο μεσίτης-έμπορος ελπίδας λέγεται πάροχος κατάρτισης (ΚΕΚ), το πεντάμηνο παρκάρισμα ανέργων εξισώνεται με εργασία και ...μειώνει τα ποσοστά ανεργίας.
Και το κράτος μεταθέτει (ή ακόμη καλύτερα..αναθέτει με απευθείας αναθέσεις) τις ευθύνες του έναντι παχυλής αμοιβής στους κάθε λογής κρατικοδιαιτους "επιχειρηματίες".
Αυτό το "πράγμα" λέγεται πολιτική καταπολέμησης της ανεργίας σήμερα.
Κάποιοι δυστυχώς το πιστεύουν...Και ακόμη χειρότερα, σχεδόν όλοι το ανεχόμαστε.
ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Ο.Α.Ε.Δ.
Εθνικής Αντίστασης 8 – 17456 Άλιμος
Τηλ. 2109924316-2109989647
FAX. 2109924316
e-mail: omosp.ypal.oaed@gmail.com
Ιστοσελίδα: www.oyoaed.gr
Αρ. Πρωτ. 125 / 7-10-2014
Προς τις Ενώσεις Μέλη μας
Προς Όλες τις Υπηρεσίες
Θέμα: «Κατάργηση των προγραμμάτων voucher»
Έχουμε κατά καιρούς, επισημάνει τη φαυλότητα που ακολουθείται όσον αφορά στη διάθεση πόρων, ευρωπαϊκών και εθνικών, για την αντιμετώπιση της ανεργίας. Η κατασπατάληση σε πολυφορεμένα προγράμματα κατάρτισης είναι ένα θέμα που έχουμε αναδείξει πολλάκις, καταγγέλλοντας τη.
Δυστυχώς πλέον, για όλο το ηλικιακό φάσμα του πληθυσμού η αγορά εργασίας έχει στην κυριολεξία πλημμυρίσει από υπερπροσφορά «εκπαιδευτικών επιδομάτων», επιταγές κατάρτισης (voucher), τα οποία υποκαθιστούν μισθούς, αξιοπρέπεια και λογική!!!
Η Ομοσπονδία Υπαλλήλων ΟΑΕΔ για ακόμη μια φορά καταγγέλλει όλη αυτή τη διαδικασία και ζητά την άμεση κατάργηση όλων των προγραμμάτων voucher, καθώς:
1) Έχει πλέον αποδειχθεί ότι είναι αναποτελεσματικά, μεַ ένα πολύ μικρό ποσοστό των ωφελούμενων να επανατοποθετείται και μάλιστα οι περισσότεροι από αυτούς σε επιδοτούμενη θέση εργασίας. Συνήθως με την λήξη της επιδότησης η πλειονότητα απολύεται τελικά και συνεπώς το ποσοστό των ανέργων που βρίσκουν μια μόνιμη θέση εργασίας είναι τελικά ακόμη μικρότερο. Σε κάθε περίπτωση δεν κατανοούμε γιατί δεν δίνονται τα στοιχεία για την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων voucher που από 11/6/2014 με γραπτή αίτησή μας έχουμε ζητήσει από τη Γενική Γραμματεία Κοινοτικών και άλλων πόρων του Υπουργείου Εργασίας.
2) Είναι εξαιρετικά ακριβά. Υψηλότατο ποσοστό της συνολικής χρηματοδότησης των προγραμμάτων αυτών κατευθύνεται στις διάφορες εταιρίες που τα υλοποιούν και όχι σε ανέργους ή στις επιχειρήσεις με την μορφή κινήτρων για τη δημιουργία μιας θέσης εργασίας. Για παράδειγμα από μία επιταγή κατάρτισης 5.400 ευρώ μόνο τα 1.600 καταλήγουν στον άνεργο!!!
3) Ανακυκλώνουν την Ανεργία. Ουσιαστικά όλοι οι συμμετέχοντες στα συγκεκριμένα προγράμματα (όπως και παλαιότερα με τα stage) επανέρχονται στην προηγούμενη κατάσταση, δηλαδή της ανεργίας, χωρίς επιπλέον εφόδια μετά από μια οδυνηρή -σύμφωνα με τις μαρτυρίες των περισσοτέρων- εμπειρία από την «πρακτική τους εξάσκηση».
4) Εξασθενούν το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας μας, αποδυναμώνοντας τις δεξιότητές του, προσφέροντας χαμηλές υπηρεσίες επαγγελματικής κατάρτισης και άσχετη -τις περισσότερες φορές- με τις προσδοκίες και τα ενδιαφέροντα τους πρακτική εξάσκηση.
5) Δημιουργούν μια νέα γενιά εργαζόμενων χαμηλών προσδοκιών. Συγκεκριμένα, έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν μια γενιά, η οποία δεν γνωρίζει την έννοια του μισθού και της ασφάλισης ως βασικά χαρακτηριστικά μιας θέσης εργασίας, αλλά ούτε και την έννοια της διεκδίκησης, γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι θα επιστρέψει στην οδυνηρή προηγούμενη κατάσταση της ανεργίας.
6) Μειώνουν το συνολικό μέσο μισθολογικό κόστος με έμμεσο τρόπο, σε ακόμη πιο χαμηλά επίπεδα από το κατώτερο επιτρεπτό όριο των 586 ευρώ ή των 511 ευρώ. Αν στόχος είναι πραγματικά αυτός, τότε δεν χρειαζόταν όλη αυτή η διαδικασία και το υπέρογκο κόστος της λειτουργίας τους. Θα μπορούσε ο κατώτερος μισθός με μια νομοθετική ρύθμιση, να πέσει στα 300 ή 200 ευρώ (και όποιος ζήσει).
7) Δημιουργούν έναν ανταγωνισμό που στηρίζεται σε αθέμιτες πρακτικές στις πλάτες των ανέργων. Οι πάροχοι κατάρτισης για να προσελκύσουν περισσότερους «πελάτες» χρησιμοποιούν ακόμη και ανασφάλιστους εργαζόμενους για να συμπληρώνουν βιογραφικά στο «πόδι», στις πλατείες, τα πεζοδρόμια και δυστυχώς ακόμη και έξω από τις Υπηρεσίες του ΟΑΕΔ.
Όλα τα παραπάνω τα έχουμε ήδη επισημάνει και αναδείξει σε όλους τους τόνους και με όλους τους τρόπους, αλλά οι ιθύνοντες κωφεύουν προκλητικά, προφανώς γιατί η «εξυπηρέτηση» φίλων ιδιωτών είναι σημαντικότερος στόχος από την αντικειμενική προσπάθεια για μείωση της ανεργίας μέσα από την αξιοποίηση των κρατικών δομών και κυρίως του ΟΑΕΔ.
Ιδιαίτερα προκλητικό είναι το νέο πρόγραμμα για 16.600 ανέργους 29 έως 64 ετών με τίτλο: «ΕΠΙΤΑΓΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΑΝΕΡΓΩΝ ΣΕ ΤΟΜΕΙΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΕΓΓΥΗΜΕΝΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ» το οποίο «κοσμεί» την ιστοσελίδα του ΟΑΕΔ, δημιουργώντας πλήθος ερωτηματικών σε μια φάση μάλιστα που η πολυδιαφημιζόμενη αναδιάρθρωση του ΟΑΕΔ στηρίζεται στην αναβάθμιση του ρόλου των εργασιακών συμβούλων του Οργανισμού.
Ιδού λοιπόν μέσα από την ιστοσελίδα του Οργανισμού η αναβάθμιση:
Το νέο voucher μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει την παροχή από τους παρόχους κατάρτισης (δηλαδή από τα ΚΕΚ) και υπηρεσίες προώθησης στην απασχόληση όπως αυτές:
· Εξατομικευμένη προσέγγιση,
· Επαγγελματικό προσανατολισμό,
· Πληροφόρηση για θεσμικά, εργασιακά καθώς και νομικής μορφής θέματα,
· Διευκόλυνση της πρόσβασης σε Δημόσιες Υπηρεσίες (Ο.Α.Ε.Δ. , ΙΚΑ κ.ά.).
δηλαδή ο ΟΑΕΔ θα πληρώνει τους ιδιώτες για να ενημερώνουν τους ανέργους για θέματα αρμοδιότητάς του (!!!)
· Επαγγελματική συμβουλευτική,
· Τεχνικές ανεύρεσης εργασίας,
· Σύνταξη βιογραφικού σημειώματος,
· Παραπομπή σε προγράμματα κατάρτισης,
· Παραπομπή στον Ο.Α.Ε.Δ. για την ένταξή του στις ενεργητικές πολιτικές (ΝΘΕ, ΝΕΕ, προγράμματα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας κ.α.).
Όλα αυτά δεν θα τα κάνει ο ΟΑΕΔ (ο οποίος είναι ο καθ’ ύλην αρμόδιος φορέας) αλλά ο πάροχος κατάρτισης, ο οποίος θα πρέπει σύμφωνα με την πρόσκληση, να διαθέτει κατάλληλους συμβούλους απασχόλησης, οι οποίοι θα παρέχουν στήριξη στους ωφελούμενους… Όλες αυτές τις υπηρεσίες δεν θα τις παρέχει πια ο ΟΑΕΔ με το προσωπικό του το οποίο γι’ αυτό το λόγο έχει εκπαιδευτεί πολλές φορές αλλά οι ιδιώτες έναντι αδράς αμοιβής!!!
Μετά από αυτά ζητάμε, για άλλη μια φορά, από τη Διοίκηση του ΟΑΕΔ και το αρμόδιο Υπουργείο
· Να αποσύρουν άμεσα το συγκεκριμένο πρόγραμμα και να αξιοποιήσουν το στελεχιακό δυναμικό του Οργανισμού, προκειμένου τα κονδύλια που χρησιμοποιούνται για την ανεργία να καταλήγουν 100% στους ανέργους και όχι στους «αετονύχηδες».
· Να σταματήσουν τη δρομολόγηση τεράστιων κονδυλίων στους ιδιώτες και να απαντήσουν δημόσια για αυτή την προκλητική κατασπατάληση σε όφελος των ολίγων.
· Να δοθούν εξηγήσεις από τη Διοίκηση πως την ώρα που μιλάμε για αναδιοργάνωση του Οργανισμού με καλύτερη αξιοποίηση του προσωπικού, αντικείμενα για τα οποία έχουν εκπαιδευτεί οι υπάλληλοι μας και τα οποία παρέχονται δωρεάν, δίνονται σε ιδιώτες με τεράστιο κόστος.
· Να δοθούν εξηγήσεις πως ο πάροχος κατάρτισης θα αποτρέψει κάποιον «πελάτη» άνεργο αν το προφίλ του δεν ταιριάζει με τα αντικείμενα κατάρτισης. Το ΚΕΚ δηλαδή θα διώξει τους πελάτες του; Ποιος ελέγχει τις διαδικασίες; Τηρούνται κανόνες δεοντολογίας;
· Nα δοθούν εξηγήσεις για ποια ακριβώς εγγυημένη απασχόληση μιλάμε (25% για 2 μήνες!!!) Τη στιγμή που τα κλασικά προγράμματα του ΟΑΕΔ π.χ. αυτό που ξεκινάει αύριο και αφορά ανέργους 25-66 ετών δίνει εγγυημένη με αυτή την έννοια απασχόληση 100% για ένα χρόνο …
· Να επισπευσθούν οι διαδικασίες πιστοποίησης δομών, έτσι ώστε ο Οργανισμός να είναι πάροχος κατάρτισης μέσα από δικές του δομές,
· Να αναληφθούν άμεσα πρωτοβουλίες για την πιστοποίηση των εργασιακών συμβούλων του ΟΑΕΔ από τον ΕΟΠΕΠ.
Ενημερώνουμε δε ότι θα κινηθούμε με κάθε τρόπο (συνδικαλιστικό και νομικό) σε περίπτωση που για άλλη μια φορά δεν υπάρξει ַάμεση ανταπόκριση στα αιτήματά μας. Όταν το δημόσιο συμφέρον πλήττεται εμφανώς δεν δικαιούμαστε να σιωπούμε, δεν δικαιούνται να κωφεύουν…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου